Thriller az űrből

Jennifer Lawrence (Aurora) és Chris Pratt (Jim) a főszereplői ennek az űrben játszódó, vadonatúj akcióthrillernek. Eredetileg úgy volt, hogy egy idegen bolygóra indulva 120 évet hibernálva töltenek, de egy végzetes hiba folytán a kelleténél 90 évvel hamarabb ébredtek fel. Itt kezdődik a rejtélyes – és veszélyes – kalandok hosszú sorozata. Mindenekelőtt ki kell deríteniük, mi vezetett ehhez a túlságosan is korai ébredéshez, és hogy ez mennyiben veszélyezteti a többi utas életét és az űrutazás valódi célját: új hazát találni az emberiségnek.

Utazok_jelenetfoto (1)

„Az UTAZÓK két főszereplője egy hatalmas emberi vállalkozás tagjai, akik az idegen, ám barátságosnak feltételezett bolygó felé utazó hatalmas űrhajóban utaznak. A távolság elég nagy, ezért eredetileg úgy tervezték, hogy 120 évet kell hibernált állapotban tölteniük, akárcsak a többi utasnak. Csakhogy valamilyen rejtélyes okból ők ketten, egymás számára akkor még idegen emberek, felébrednek a mesterséges álomból, méghozzá 90 évvel korábban, mint kellene – mondja Chris Pratt, aki partnere, Jennifer Lawrence mellett a film férfi főszereplője. – Persze fogalmuk sincs, miért éppen velük történt ez, de annyit megértenek, hogy ki kell deríteniük a technikai hiba okát, mert ha nem, az egész űrbéli misszió, s vele az emberiség nagy terve is kudarcot vallhat. A cél amúgy globális: áttelepíteni a földlakók nagyrészét egy másik élhető bolygóra.”

Utazok_jelenetfoto (2)
Morten Tyldum, a rendező, akit 2014-es filmjéért, a Kódjátszmáért Oscar-díjra jelöltek, ehhez még hozzáteszi: „A film valójában nagyon komoly kérdéseket feszeget: mit tehet az ember, amikor különlegesen veszélyes és ugyanilyen fontos vészhelyzet áll elő? Meddig mehet el, amikor különlegesen veszélyes és fontos döntéseket kell meghoznia?”
A történet amúgy már évek óta várólistára, vagyis holtvágányra került Hollywoodban, mert a legtöbb producer túl kockázatosnak tartotta Jon Spaiht sztoriját. Végül Neal H. Moritz producer döntött úgy, belevág…
A férfi főszereplő, a Chris Pratt által megformált Jim praktikus okokból, de némileg kalandvágyból is jelentkezett az expedícióba. Mivel műszaki szakember, kitűnő mérnök, tudja, hogy jó eséllyel pályázik, s a technikai kihíváson túl vonzotta az is, hogy részt vehet az emberiség előtt álló legnagyobb kihívásban: egy vadidegen bolygón segíthet felépíteni egy új civilizációt. A kockázatos kalandhoz pedig úgy állt hozzá: „Ha esetleg elromlana valami útközben, hát az se gond, majd megjavítom!”
Amikor Jim és Aurora – valami technikai gikszer nyomán – látják, hogy a kelleténél 90 évvel hamarabb ébredtek fel, nem esnek pánikba. Jim úgy van vele, hogy majd visszaaltatják magukat, ha pedig ez nem sikerülne egyedül, hát felébresztenek még egy-két embert, akik a segítségükre lehetnek. Csakhogy ahogy végigvizsgálják az előttük álló lehetőségeket, rájönnek, hogy a hiba ennél sokkal súlyosabb, és hogy az űrhajó, benne a vállalkozó szellemű emigránsokkal a végveszélybe rohan.
„Számomra vicces volt a forgatás alatt, hogy a magabiztos, nős Chris egy olyan személyt alakít, Jimet, aki vele ellentétben elég szégyenlős, ügyetlenül közelít a nőkhöz, ilyesmiben nemigen van gyakorlata. Valójában sosem járt még komolyabban egy lánnyal sem, és ráadásul elég zárkózott is” – mondja nevetve Lawrence, aki a másik felébredt utast, Aurorát játssza.
Jim személyiségével ellentétben, aki tipikus kékgalléros műszaki szakember, Aurora egy másik társadalmi rétegből származik: ő a tipikus New York-i értelmiségi, sikeres írónő, aki számára egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy odahagyja a barátait, hogy egy másik bolygón kezdjen teljesen új életet…

BTS/ Cinematographer RODRIGO PRIETO on the set of Columbia Pictures' PASSENGERS.

A rendező, Tyldum szerint ő már a próbafelvételek előtt is sejtette, hogy Lawrence és Pratt lennének a legjobbak a két főszerepre, részben, mert mindketten kiváló színészek, és az sem mellékes, hogy napjainkban talán ők azok, akik a legtöbb nézőt képesek a mozikba csábítani. Ennek ellenére a casting nem csak formalitás volt, egyik színésznek sem hullott az ölébe a szerep. Lawrence és Pratt rengeteget beszélgettek privátban is a végső döntés előtt, és a rendező csak azután döntött mellettük, amikor látta, hogy kialakult közöttük valamiféle cinkosság.
Ezután a filmes csapat már hamar összeállt. Stephen Hamel producert a forgatókönyvíró Jon Spaihts tehetsége fogta meg, az eredeti, nem sablonos történet, amelyben a szereplők is élő, hús-vér emberek, akiknek nem csak jó vagy rossz tulajdonságaik vannak, hanem jellemük ezekből keveredik ki.
A másik (harmadik) producer, Ori Mamur, aki már a kezdetektől együtt dolgozott a forgatókönyvíróval, elárulta, hogy mint első generációs amerikait, őt az áttelepülés ideája is nagyon foglalkoztatta, az a folyamat, amikor valaki eldönti, hogy gyökeresen szakít addigi életével, és valami teljesen új utat, életteret választ magának. A szülei is valami hasonlót tettek, és nekik is sok nehézséget kellett legyőzniük közben.
Aurora és Jim életük különböző szakaszában, különböző földi helyszínekről érkeztek az űrhajóra, s választották átmeneti otthonuknak az Avalont (ez az űrnaszád neve). Néhány hónapig mindkettejüknek szuper játszótérnek tűnik a luxusűrhajó: mintha egy kellemes tengeri sétahajózáson vennének részt. Van itt uszoda, sportpálya és fancy butikok, szóval nem egy kis kapszulában ülnek… Mint Lawrence elmondta, neki nagyon is bejött ez a luxus és kényelem, főleg a kilátóterasz, amely akár egy film forgatásához is ideális terep.

BTS; Chris Pratt; Jennifer Lawrence; Morten Tyldum - Director; crew
A grandiózus díszletek megfogták a stáb tagjait is; számukra ez az űrhajós terep ideális volt a filmbéli kalandok ábrázolásához, és a rendező, a díszlettervező és az operatőr is nagyon élvezte, hogy ennyire tág teret kaptak, ahol szinte korlátlanul kiélhették a fantáziájukat, és ahová könnyű lesz becsábítani a nézőket is. Egy tágas és szép luxushelyszín a jövőből…
Jim és Aurora egyébként nem érezték teljesen egyedül magukat az űrhajón. Legjobb barátjuk Arthur lett, a robotmixer, akinek felsőteste (a pult fölötti rész) megtévesztően emberi, és nem csak kinézetre. Kecses mozdulatai és ördöngös ügyessége mellett kiválóan megállja a helyét beszélgetőpartnerként is. Mindig van vigasztaló szava, meleg tekintete, még ha néha kicsit naivnak is tetteti magát. A lényeg az, hogy társaságában az ember mindjárt nem érzi magát olyan egyedül.

Utazok_jelenetfoto (10)
„Ezt a fickót úgy alkották meg a mérnökök és az informatikusok, hogy a világ legjobb bárpultosa legyen – mondja Michael Seen, Arthur filmbéli megtestesítője. – Rendkívül empatikus pofa, mosolyogva végighallgatja a legostobább banális történeteket is, és emellett hibátlan száraz martinikat kever. Csakhogy most nem pont azt kell tennie, amire programozták. Vagyis ahelyett, hogy száz különböző, de egyenként nem túl hosszú dicsekvést vagy panaszt kellene bólogatva meghallgatnia, ezúttal kizárólag Jimmel kell törődnie, és egyáltalán nem két vagy három percig…”
Seen tehát egy elég kemény színészi kihívás előtt találta magát: hogyan játssza el egy humanoid bárpultos szerepét úgy, hogy a dolog robot-oldalát se hagyja veszni. Nem lehetett tehát teljesen olyan, mint egy profi mixer, aki a kocsmai közönség legfőbb bizalmasa, illetve nem lehetett csak olyan. Viszont a jelenség gép-oldalát sem volt szabad túlhangsúlyozni, mondjuk szögletesen járni… Szóval semmi klisé, egészen finom eszközöket lehetett csak használni.
Egy ilyen leheletfinom, ám nagy koncentrációt igénylő jelzés lett például az, hogy Arthur sosem néz le a kezére, amikor keveri a száraz martinit, és persze nem esik ki közben a beszélgetés ritmusából sem – hiszen egy robot ilyet sosem tenne. Az is vicces, ahogyan mozog, vagyis inkább siklik a pult mögött, szintén anélkül, hogy egy pillanatra is odafigyelne…
De bármennyire kényelmes és elkényeztető is az űrhajó belülről, Aurora és Jim egy idő után mégis kénytelen észrevenni, hogy itt valami nagyon félrecsúszott.

Jim (CHRIS PRATT) chats with bartender Arthur (MICHAEL SHEEN) at the Grand Concourse Bar in Columbia Pictures' PASSENGERS.

Elég furcsa dolgok képesek ugyanis körülöttük történni: a robotok néha megzavarodnak, a fények maguktól kialszanak vagy felgyulladnak, szóval a dolog nem is annyira nyugalmas és biztonságos, mint ahogyan az elsőre tűnt. A főszereplők tehát előbb-utóbb kénytelenek rájönni, hogy nekik kell megtalálniuk a hibát, és ki is kell javítaniuk azt, mert különben nemcsak ők kerülnek végveszélybe, de a többi, egyelőre még látszólag békésen alvó utastársuk is.
Ám mindez csak egy idő után történik meg, amikoris egy harmadik útitársuk, Gus Mancuso (Laurence Fishburne) is magához tér a mély hibernálásból. Ő egyébként profi űrutazó, gyermekkora óta más sem érdekli, mint a csillagok, s egész életét az űrben akarja eltölteni. Szerencsére ő nem csak egyszerű utas ezen a hajón, hanem a személyzet egyik tagja, tehát Jimnél és Auroránál jóval hozzáértőbb személy, aki olyan számítógépes funkciókba is belenyúlhat, amelyekhez nekik nincs hozzáférésük.
Az egyik, egyébként létfontosságú funkció, ami a hajón meghibásodott, az a mesterséges gravitáció. Előfordult, hogy Jim és Aurora egyik pillanatról a másikra súlytalanná váltak, ami nem is annyira veszélytelen, mint azt az ember első pillanatban gondolná. A filmes stábnak is oda kellett magát tennie az ilyen jelenetek felvételénél, mert a színészek mindent élesben játszottak el, mindenféle számítógépes trükk nélkül, méghozzá nem is egyszer. Addig kellett ismételniük a jeleneteket, amíg az operatőr azt nem mondta, hogy most már tökéletes. (Nem a színészi játék, azzal nem volt semmi probléma. Hanem a felvétel, illetve a kamera megfelelő beállítása, annak a szögnek és világításnak a megtalálása, amely mellett tökéletes az illúzió.)

Utazok_jelenetfoto (9)
Amikor a történet szerint váratlanul bekövetkezett a súlytalanság állapota, Aurora épp a medecében úszott. Ennél látványosabb jelenet talán nem sok volt a mozifilmek hosszú története során. Mindenesetre a színésznő is megszenvedte a jelenet hosszú forgatását, hiszen rengeteg időt kellett a medencében töltenie, s orra-szája is gyakran telement vízzel. De amikor aznap este a vetítőben meglátta az első filmkockákat, Lawrence rájött, hogy érdemes volt órákon át kitartania: valami olyan fantasztikus, egyedi jelenet született, ami minden bizonnyal példa nélküli Hollywood történetében.
„Bár kétségtelen, hogy a filmbéli jelenetek rendkívül látványosak, és sokat is dolgoztunk ezeken, a stáb tagjai sosem tévesztették szem elől a film elsődleges mondanivalóját, ami az emberi kapcsolatokról és érzésekről szól – mondja Neal H. Moritz producer. – Ezért is ügyeltünk rá, hogy a látványos elemek ne uralják el a filmvásznat, ne vegyék el a színészektől a főszerepet.”
„Az UTAZÓK kalandfilm, romantikus dráma, thriller, amely megborzongat és érzelmileg is magával ragad. Megnevettet és megríkat” – mondja a férfi főszereplő, Chris Pratt.

IC Press

Írj véleményt:

A következő HTML tags and attributumokat használhatod: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>